Preambula
Uvedomujúc si dosah a spoločenskú zodpovednosť Refresheru, rozhodli sme sa vytvoriť Etický kódex Refresheru (ďalej len ako „etický kódex“).
Refresher má na prvom mieste svojich čitateľov, divákov a poslucháčov – prijímateľov obsahu. Refresher sa zaoberá a publikuje informácie, ktoré sú dôležité, podstatné, sú vo verejnom záujme, ale aj informácie, ktoré sú zaujímavé.
Hodnoty, zásady a pravidlá dodržiavajú všetci autori a spolupracovníci Refresheru pri publikovaní na všetkých platformách a kanáloch vrátane sociálnych sietí a snažia sa ich presadzovať v spoločnosti, v pracovnom aj v súkromnom živote.
Etický kódex Refresheru sa zakladá na zásadách ako pravdivosť, vyváženosť, objektivita a overovanie faktov. Vychádza z Manifestu Refresheru (ďalej len ako „manifest“) a z Etického kódexu novinára1 a Etického kodexu novináře2.
Etický kódex
1. Sloboda prejavu a základné zásady
- Sloboda prejavu je základnou vymoženosťou demokratickej spoločnosti. Redakcia chráni slobodu prejavu vo všeobecnosti, ako aj individuálnu slobodu prejavu autorov Refresheru (ďalej len ako „autor”).
- Redakcia Refresheru (ďalej len ako „redakcia“) je nezávislá od akýchkoľvek spoločenských, politických či ekonomických vplyvov vrátane vplyvov zadávateľov reklamy.
- Základnými redakčnými zásadami, ktoré redakcia Refresheru vyznáva a snaží sa presadzovať, sú nestrannosť, vyváženosť, objektivita, poctivosť, čestnosť, pravdivosť, zodpovednosť a dôsledné overovanie faktov.
2. Cenzúra
- Cenzúra v akejkoľvek podobe sa zakazuje.
- Za cenzúru sa nepovažuje redakčný rozhodovací proces výberu tém a námetov ani interný redakčný proces úpravy textov (editovanie a redigovanie).
3. Výhrada vo svedomí a konflikt záujmov
- Autor si môže uplatniť výhradu vo svedomí, v takomto prípade ho nemožno nútiť k spracovaniu danej témy a nemôže byť za to ani postihovaný.
- Ak sa autor ocitne pri spracovaní témy v konflikte záujmov, či už osobnom, profesionálnom, hodnotovom, alebo inom, bezodkladne o tom informuje priameho nadriadeného. Nadriadený rozhodne, či autor bude pokračovať v spracovaní témy.
- REFRESHER je nezávislé médium, nemôže svojim pracovníkom alebo spolupracovníkom zakázať podieľanie sa na politickej činnosti, no prípadná politická činnosť môže byť v rozpore s hodnotami Refresheru a tohto etického kódexu. Každý pracovník má preto povinnosť informovať o svojej politickej angažovanosti alebo kandidatúre vo voľbách svojho nariadeného.
- Autor neprijíma v súvislosti so svojou prácou dary alebo iné výhody, ktoré by mohli ohroziť základné hodnoty nestrannosti a objektivity. V prípade, že prijme predmet, službu alebo inú výhodu, informuje o tom svojho nadriadeného a odhalí túto skutočnosť vo výslednom texte.
- Autor nevydáva cudzie dielo akéhokoľvek charakteru za svoj výtvor.
4. Zdroje informácií
- Autori využívajú pri svojej práci len dôveryhodné zdroje informácií. Informáciu si spravidla overujú z dvoch od seba nezávislých zdrojov.
- Autori vždy citujú pôvodný zdroj informácie bez ohľadu na to, či ide o informáciu textovú, obrazovú, video alebo o iný typ informácie.
- Autori čerpajú informácie z pôvodného zdroja informácie, ak je ho možné vypátrať.
- Autori pri získavaní informácií neprekračujú spoločenské zásady a hranice slušnosti, pokiaľ si to nevyžaduje verejný záujem. O porušení tohto pravidla autor musí informovať šéfredaktora, ktorý postup schváli pred zverejnením textu.
- Autori neplatia zdrojom za informácie. Výnimku z tohto pravidla môže dať len šéfredaktor.
- V prípade, ak zdroj informácie požiada o utajenie, REFRESHER mu vyhovie, ak sa nedopustil trestného činu alebo iného závažného protiprávneho konania, ktorého odhalenie prevyšuje verejný záujem informácie, ktorú zdroj poskytne. Odtajniť zdroj možno len po jeho výslovnom súhlase.
- Zdrojom informácií môže byť aj profil na sociálnych sieťach, pri jeho citovaní REFRESHER berie do úvahy, či ide o súkromný alebo verejný profil, ako aj tú skutočnosť, či ide o súkromnú osobu alebo influencera.
- Influenceri sú osoby ovplyvňujúce značnú skupinu spoločnosti, sú preto predmetom verejného záujmu, rovnako sú predmetom verejného záujmu aj ich vyjadrenia na profiloch na sociálnych sieťach.
- Z dôvodu ochrany maloletých ich využitie ako zdroja je možné len vo výnimočných prípadoch, ak sa informácia nedá získať z iného zdroja. Maloleté osoby si musia byť vedomé toho, že informácie, ktoré poskytnú, môžu byť zverejnené.
5. Autorizácia
- REFRESHER v prípade, ak ho o to respondent požiada, poskytne respondentovi jeho vyjadrenia na autorizáciu.
- V prípade rozsiahleho rozhovoru autor ho poskytne respondentovi na autorizáciu. Respondent môže autorizovať len obsah rozhovoru, nie nadpis a výber náhľadovej fotografie.
- Úpravy rozhovoru zo strany respondenta sa aplikujú len v prípade, že ide o spresnenie jeho tvrdení.
- Ak by požadované úpravy respondenta zásadným spôsobom menili vyznenie rozhovoru, jeho obsah alebo ak by respondent žiadal o zásadnú zmenu či zmazanie častí rozhovoru, REFRESHER mu nevyhovie.
6. Oprava
- Ak autor zistí, že publikoval nesprávnu informáciu, okamžite ju opraví a primeraným spôsobom o tom informuje čitateľa, diváka, followera.
- Oprava musí mať zrozumiteľnú formu primeranú nesprávnej informácii, ktorú REFRESHER zverejnil.
7. Konkurencia
- Autor alebo spolupracovník Refresheru nemôže spolupracovať, tvoriť alebo pôsobiť v inom médiu bez súhlasu nadriadeného.
- Autor nepublikuje to isté dielo v rozličných médiách.
- V prípade, že nadriadený súhlasí s pôsobením autora alebo spolupracovníka Refresheru v inom médiu, tento má povinnosť uviesť svoju príslušnosť k redakcii.
8. Reklama
- Každá reklama, reklamná spolupráca alebo iná komerčná aktivita musí byť označená bez ohľadu na to, akým kanálom Refresheru bude publikovaná.
- Obchodné oddelenie a vzťahy so zadávateľmi reklamy nemôžu ovplyvňovať redakčný obsah a zasahovať do redakčných procesov. Obchodné oddelenie je povinné informovať a prízvukovať túto informáciu klientom, ktorí by mali snahu ovplyvňovať nezávislosť a suverenitu redakcie.
- Redaktor Refresheru nemôže priamo komunikovať s pracovníkmi marketingových, PR a reklamných agentúr a ďalších spoločností v sieti dodávateľov zadávateľov reklamy. Zadávatelia reklamy môžu komunikovať prostredníctvom svojej priradenej kontaktnej osoby alebo cez redakčné emailové adresy, prostredníctvom vedenia spoločnosti alebo šéfredaktora.
- Pracovníci redakcie nepredávajú inzerciu a nemôžu brať províziu z predaja. Záujemcov o inzerciu môžu odkázať na obchodné oddelenie spoločnosti.
- Redaktor nemôže zverejniť reklamný obsah pod svojím menom v prípade, ak ide o reklamné články, PR články, sponzorovaný obsah, do ktorého zasiahol zadávateľ reklamy. Reklamné články sú primerane označené. Prípady, keď je akceptovateľné zverejniť text v spolupráci so zadávateľom reklamy pod menom redaktora, sú vymedzené v bode 8.7.
- Redakcia nemôže zverejniť reklamný text klienta, ktorý vyzerá ako redakčný obsah a má vizuálny charakter ako výsledok práce redakcie, ak zadávateľ reklamy zasiahol do textu alebo podstaty článku. Medzi takéto texty spadajú primárne recenzie a spotrebiteľské zážitky.
- Redakcia a redaktor môžu zverejniť text alebo obsah v spolupráci so zadávateľom reklamy, ktorý má charakter redakčného obsahu, v prípade, ak ide o obsah, ktorý redakcia produkovala a má prirodzený záujem o tému a obsah, ak zadávateľ reklamy poskytol plnenie a možnosť obsah spracovať, ale okrem doplnenia faktických informácií inak do obsahu zadávateľ nezasahoval. Zadávateľ môže definovať pre neho dôležité informácie a fakty, ale je na rozhodnutí redakcie, či ich považuje za správne a zahrnie ich do obsahu. V prípade nesprávne uvedených informácií má zadávateľ právo informácie doplniť. Zadávateľ však berie na vedomie, že výsledkom takejto práce mediálny priestor dostane, ale nemá možnosť obsah priamo ovplyvniť a výsledkom môže byť negatívne ladený článok, ak bude odzrkadľovať skutočne negatívny zážitok jednotlivca alebo skupiny. Takýto text bude vždy primerane označený.
9. Ďalšie ustanovenia
- Autori majú nárok na primerané právne zastupovanie redakcie. Sú povinní poskytovať Refresheru súčinnosť v súvislosti s právnymi postupmi, následkami alebo so súdnymi spormi aj po skončení spolupráce.
- REFRESHER informuje o etnickej príslušnosti, vierovyznaní či sexuálnej orientácii len v nevyhnutnom prípade, ak je táto informácia relevantná v kontexte predmetného diela.
- REFRESHER informuje o samovraždách a pokusoch o samovraždu len vo výnimočných prípadoch, a to tak, aby nedával návod na podobné konanie.
Platnosť etického kódexu od: 1.9.2019.